Piet, Kees, Jan en Klaas wonen in Den Haag. Ze gaan al jaren met de auto naar hun werk in Utrecht. Op een personeelsfeestje spreken ze elkaar en Jan vraagt aan de anderen: “Waarom gaan we eigenlijk niet met de trein in plaats van met de auto met al die files?”
Jan reist net als de anderen twee keer in de week heen en terug naar Utrecht. De overige werkdagen werkt hij thuis. Hij werkt 45 weken per jaar. Jan besluit eens te onderzoeken wat voordeliger is.
informatiebron 7: prijzen Den Haag – Utrecht bron: www.ns.nl |
Gebruik informatiebron 7.
1 |
Als Jan met de trein gaat, reist hij tweede klas. De Nederlandse Spoorwegen wil reizigers meer met de trein laten reizen. Daarom heeft NS het Altijd Voordeel Abonnement bedacht. Dat kost € 240 per jaar. |
||||||
2 |
Jan moet nu natuurlijk ook uitrekenen hoeveel het kost als hij met de auto naar zijn werk reist.
|
||||||
De auto rijdt 1:14 en de benzine kost € 1,68 per liter. |
|||||||
3 |
Jan heeft een berekening gemaakt en laat die aan Kees zien. Kees zegt: |
De Nederlandse overheid wil graag dat mensen de auto laten staan en
vaker de trein nemen, vooral om het aantal files te verminderen.
4 |
Nederland wordt wel de ‘toegangspoort tot Europa’ genoemd. Goederen die bestemd zijn voor Europa komen via de havens van Rotterdam en |
5 |
Eén van de mogelijke oplossingen voor het fileprobleem is met de trein naar het werk reizen. Klaas vindt dat de werkgevers de kosten van de trein moeten betalen voor hun werknemers. Piet vindt van niet. |
1 |
€ 15,60 × 2 = € 31,20 per week Abonnement € 240 per jaar; € 1.644 / 12 = € 137 per maand |
||||||||||
2 |
aantal kilometers per jaar: 67 × 2 × 2 × 45 = 12.060 kilometer
|
||||||||||
Per maand: € 5.207,20 / 12 = € 433,93 |
|||||||||||
3 |
Jan rijdt ook privé met de auto. (De vaste kosten moeten daarom verdeeld worden over privékilometers en woon-werkkilometers.) |
||||||||||
4 |
Een gemakkelijke doorstroming versterkt de Nederlandse concurrentiepositie (van de Nederlandse havens). |
||||||||||
5 |
Voorbeelden van een goed antwoord zijn:
|