Marketing is alles wat een bedrijf doet om meer te verkopen.
De marketingmix laat zien welke keuzes een bedrijf moet maken om zo goed mogelijk aan de wensen van de klanten te voldoen.

Marketingmix

De marketingmix wordt vaak aangegeven met 6 P’s (of in sommige boeken 4 P’s).

marketingmix

Belangrijk is dat al deze keuzes op elkaar aansluiten.
Bijvoorbeeld: een duur parfum stop je in een mooi flesje. Dat verkoop je niet via een supermarkt. Een speciaalzaak met personeel dat je goed kan voorlichten past beter bij dat product.

Voor elke P uit de marketingmix moet het bedrijf dus keuzes maken:

Product

Keuzes over:

  • De kwaliteit van het product
  • Het ontwerp van het product
  • De garantie voor het product

Presentatie

Keuzes over:

  • De verpakking van het product
  • Het imago van het product
  • De sfeer rond het product

Prijs

Keuzes over:

  • De hoogte van de prijs
  • Verschillende prijzen voor verschillende groepen
  • Verschillende prijzen op verschillende momenten

Bekende voorbeelden:

  • Een autofabrikant die 5 jaar garantie biedt om te laten zien hoe goed de kwaliteit is.
  • CocaCola die gemaakt wordt met een geheim recept.

Bekende voorbeelden:

  • De herkenbare vorm van een CocaCola-fles.
  • Het stoere imago van Redbull door Formule 1 en andere stoere sporten te sponsoren.

Bekende voorbeelden:

  • NS geeft korting buiten de spits.
  • Een flesje merk-parfum kiest een prijs van meer dan € 100 omdat het past bij het imago.

Plaats

Keuzes over:

  • Via eigen winkel of niet
  • Online, alleen in winkel of beiden
  • Exclusief of overal verkrijgbaar

Promotie

Keuzes over:

  • Reclame maken en via welk medium (TV, radio, krantjes)
  • Gratis weggeven van proefproducten
  • Kortingsacties

Personeel

Keuzes over:

  • Herkenbaar eigen personeel met uniform
  • Goedkoop personeel of duurder personeel met veel kennis over het product
  • Alleen personeel om af te rekenen of veel personeel dat snel kan helpen

Bekende voorbeelden:

  • De speciale iStore-winkels van Apple.
  • Lays chips zijn in alle supermarkten verkrijgbaar.

Bekende voorbeelden:

  • Veel verzorgingsproducten zijn regelmatig in de aanbieding met ‘3 halen, 2 betalen’.
  • De Jumbo maakt reclame op TV als goedkoopste supermarkt.

Bekende voorbeelden:

  • Politie is herkenbaar aan uniform.
  • In kledingwinkels loopt vaak extra personeel rond om je te helpen.